Men's Clothing Forums banner

Is het beter om te weinig overhemdmanchet met een jas te laten zien, of te veel?

24K views 10 replies 9 participants last post by  215339  
#1 ·
Dit is iets dat ik nog nooit goed heb kunnen krijgen, omdat de ene arm langer is dan de andere en de shirtlengtes verschillen tussen shirts etc.

Meestal heeft dit ertoe geleid dat mijn jasmouwen te kort zijn en ongeveer 2,5 cm manchet laten zien.

#3 ·
Bang dat je er achterstevoren naar kijkt. De mouw van de jas moet de juiste lengte hebben. De mouw van het overhemd moet de juiste lengte hebben. Het resultaat is hoeveel mouw van het overhemd er onder de mouw van de jas te zien zal zijn.

Omdat we niet in een wereld van perfectie leven, is enige afwijking van “correct” onvermijdelijk, net als de hoeveelheid korte mouw die wordt weergegeven.

Dus, als de mouw van je overhemd ongeveer de juiste lengte heeft en de mouw van je jas ongeveer de juiste lengte heeft, zit je goed, ongeacht. Zo niet, dan heb je misschien een probleem, maar het is met de lengte van één mouw of beide, niet met de hoeveelheid mouw van het overhemd die wordt weergegeven.

Als je probleem is dat de ene mouw van het overhemd te lang is als de andere precies goed is, en vice versa (wat betekent dat eigenlijk?), dan ben je vrijwel verplicht om een overhemd te nemen dat lang genoeg is voor je lange arm, zo niet op maat. Een mouw van een overhemd kan gemakkelijk worden ingekort.

#4 ·
Bang dat je het verkeerd bekijkt. De mouw van de jas moet de juiste lengte hebben. De mouw van het overhemd moet de juiste lengte hebben. Het resultaat is hoeveel mouw van het overhemd er onder de mouw van de jas te zien zal zijn.

Omdat we niet in een wereld van perfectie leven, is een zekere afwijking van "correct" onvermijdelijk, net als de hoeveelheid korte mouw die wordt weergegeven.

Dus, als de mouw van je overhemd ongeveer de juiste lengte heeft en de mouw van je jas ongeveer de juiste lengte heeft, zit je goed, ongeacht. Zo niet, dan heb je misschien een probleem, maar dat heeft te maken met de lengte van één mouw of beide, niet met de hoeveelheid mouw van het overhemd die wordt weergegeven.

Als je probleem is dat de ene mouw van het overhemd te lang is als de andere precies goed is, en vice versa (wat betekent dat eigenlijk?), dan moet je zo ongeveer een overhemd nemen dat lang genoeg is voor je lange arm, zo niet op maat. Een mouw van een overhemd kan gemakkelijk worden ingekort.
Wat is de "juiste" lengte? Lijkt me nogal vaag.

#6 ·
Ik zou ook voor "te weinig" gaan. Maar hier is de officiële uitspraak van de Encyclopedia of Men's Clothes: ;)

Mouwpasvorm

Image

De mouw van de jas moet iets naar voren buigen, net als je arm. De manchetten van de mouwen moeten vallen waar je pols je hand raakt. De meesten van ons hebben één arm langer dan de andere, dus let daarop. Vergeet niet een overhemd te dragen als je een pak gaat kopen.

Als de mouwen van het overhemd en de mouwen van de jas goed zijn opgemeten, zal er 1/4 tot 1/2 inch van de mouw van het overhemd onder het einde van de mouw van de jas te zien zijn.

Kleermakers meten meestal het einde van een mouw van een jas 4 3/4" vanaf de punt van de duim en overhemdenmakers meten overhemden 4 1/4" vanaf de punt van de duim.

De traditie om de manchetten van een overhemd te laten zien, komt voort uit de stijl tijdens de Renaissance van de krullende manchetten van een overhemd die uit de mouw van de jas staken. Alleen de hogere sociale klassen konden chique overhemden (met franjes en ruches) dragen, terwijl de lagere klassen effen overhemden droegen.

Bovendien ziet het er evenwichtig uit.

#8 · (Edited)
Mijn stem is te veel.

Te veel lijkt erop dat je een bewuste uitspraak doet, of misschien kan het worden toegeschreven aan een beetje sprezz. Het kan er ook een beetje louche uitzien. (Let op hoe ik sinistere Europese kledingtendensen cursief zet.)

Te weinig en het ziet er gewoon onoplettend uit, als een rube of boerenkinkel (geen cursiefjes nodig) die nog nooit een pak heeft gedragen, maar de recente noodzaak heeft het geboden, en ze zijn nog niet bekend met het begrip tailoring.

(Ik weet dat ik er veel te veel in lees, maar dat is de ethos van een kledingforum!)

DH

#9 ·
In het geval van armen van verschillende grootte zie ik de oplossing in het op maat maken van de mouwen van je jas zodat ze op de juiste plek eindigen (het polsbot van elke arm), en een nauwsluitende overhemdmouw moet op dezelfde plek op elke arm op je pols vallen, met iets meer ophoping in de mouw van de kortere arm. Overhemdsmouwen moeten sowieso wat extra lengte hebben.

#11 ·
Ik geef er de voorkeur aan om te veel overhemdmouw te laten zien.

In het geval van armen van verschillende maten, zie ik de oplossing in het op maat maken van je jas mouwen om te eindigen op de juiste plaats (het polsgewricht van elke arm), en een nauwsluitende overhemdmouw moet op dezelfde plaats op elke arm op je pols vallen, met iets meer ophoping in de mouw van de kortere arm. Overhemdsmouwen moeten sowieso wat extra lengte hebben.
Het probleem is dat ik nu de juiste lengte heb, alle andere lengtes voor mijn overhemden zijn verkeerd.

Ik zal het gewoon moeten accepteren en ermee omgaan.

#10 ·
Wonen in centraal Florida zou ik te weinig of zelfs helemaal niets kiezen dat buiten de manchet van de jas te zien is. Ik schaam me bijna om toe te geven dat ik in de zomermaanden gemakkelijk te ontdekken ben met een shirt met korte mouwen onder mijn jas! "Vergeef me, want ik heb gezondigd... sartoriaal!" ;)